Det finns naturligtvis olika sätt för en juridisk byrå att sticka ut genom sin kommunikation och sin profilering, men det är oftast inte lika lätt som det låter. Det finns idag en hel del juridiska byråer som alla försöker sticka ut på ett eller annat sätt. Dessutom finns det en hel del normer att förhålla sig till inom den juridiska branschen. Jurister ”måste” se ut och kommunicera på ett visst sätt för att tas på allvar. Se exempelvis videon nedan för en hum om vad som kan hända när en advokat tar ut svängarna lite väl mycket!
Det finns dock andra mer verklighetsnära exempel på jurister som sticker ut lite med en något mer excentrisk klädstil. Läs exempelvis Sydsvenskans artikel om Anitha Bondestam här. En annan idé kan vara att våga nischa sig lite. En mindre eller yngre juridikbyrå tar gärna på sig alla möjliga sorters fall bara för att vara säker på att få kunder. Och det är såklart inte en dålig idé att kunna attrahera och behandla en bred kundbas. Men, det är inte heller fel att våga nischa sig och specialisera sig på en sorts kunder eller en sorts ärenden som ni blir bäst på. Vågar man sticka ut mer än så kan det vara intressant att göra något som ingen annan i den juridiska sfären gör, exempelvis ge bort bra give aways från Produktsajten.se för att locka kunder till ett första förutsättningslöst möte, eller liknande. Det som sätter gränserna är fantasin, och hur mycket man vågar bryta mot dagens normer. Kom ihåg att de som var normbrytande på sin tid ofta är de som blivit störst inom en snar framtid.